Part of the Do'a Iftitah

"Verily my solats, my ibadah, my life and my death I surrender to Almighty Allah, Creator and Lord of all the worlds. Never will I associate anything with Him. So am I commanded and I am of those who are Muslims."

The Muslim Bloggers Alliance

The Muslim Bloggers Alliance
Bringing Muslim Bloggers Together

Saturday, August 11, 2007

Negarakuku - Translation of its lyrics in Malay

Video removed as a mark of respect to our national anthem.

This is in response to the Malaysian Chinese student Wee Meng Chee @ NAMEWEE’s request for someone to help translate his music video’s lyrics in Malay for the whole nation to understand his outpourings through his controversial ‘Negarakuku’ production.

Kredit Pengenalan
Lagu Tema Tahun Melawat Malaysia 2007

Aku cintai negaraku

Negaraku
(Ulangi) Fahami benda ini, yo,yo,yo
(Ulangi) Negaraku, Negarakuku.

Aku cintai negaraku, hanya kalau ada Negara, baru ada tempat tinggal
Nyanyilah kuat kuat, jangan takut
Walaupun aku mencarut sepanjang masa

Laguku seperti durian
Keras dan berduri, Cuma
Nak melihat samada kamu berani membukanya,
Melihat kebenaran didalamnya
Ianya mungkin berbau busuk, ianya mungkin wangi,
Terpulang jenis hidung apa kau miliki

Polis kami dipanggil ‘Mata’
Sebab mereka memiliki mata bersinar
Bilamana Tahun Baru, mereka akan bekerja keras
Memegang pena tetapi jarang menulis resit
Kerana mereka haus, mereka perlu minum teh

Juga kopi –O, nak tambah gula?
Jika mereka tambah gula, mulut mereka tersenyum manis kat kamu
Bila kamu nak beredar, mereka akan melambai ‘tata’

Negaraku
Tanah tumpahnya darahku
Rakyat hidup bersatu dan maju.

Fenomena ini, tak perlu perubahan
Juga tak perlu penguatkuasaan, polis dan rakyat bekerjasama
Secawan kopi mengeratkan perhubungan
Aku teramat suka

Sekurangnya bila aku balik rumah, tak adalah terima saman
Ayah aku mesti naik angin (kalau kena saman)
Aku juga kan (mencarut kata lucah) kalau takde kereta nak dipandu
Apa nak buat, zaman sekarang susah betul

Kalau tak ada kereta, macamana aku nak keluar gi main main (perempuan)
Kalau tak ada kereta, macamana aku nak pergi (menyundal)?
Kalau tak ada kereta, macamana aku nak gi tengok pondan?
Negara ini, aku suka sangat sangat.

Jam 5 pagi
Ada pula seruan pagi untuk kejutkan aku
Kekadang beberapa orang kan menyanyi berkumpulan
Bila engkau mendengarnya , seperti lagu duet cinta
Suara mendayu dayu seperti lagu R&B

Walaupun kekadang mereka bernyanyi sampai sumbang
Walaupun kekadang mereka bernyanyi sampai suara serak
Setengah berbunyi bagaikan ayam jantan, tetapi sedar lebih awal dari ayam
Macam ini, kita dapat tahu masa untuk gi kelas (sekolah) dan kerja

Jangan persalahkan, kerajaan Cuma menjaga bumiputera
Jangan persalahkan, kita tak terima layanan sama rata
Hanya cara ini, kita buktikan bahawa Cina tak takut kerja keras
Hanya cara ini, kita melatih diri mencari jalan keluar semasa susah

Jangan rasa pelik tentang tahap mereka
Kerana ini menunjukkan kita ni cerdik (atau berkebolehan)
Anak anak yang tak dimanjakan tak akan bergantung harap
Sebab kamu lihat ada kanak kanak yang belum berhenti menyusu.

Rahmat bahagia
Tuhan kurniakan
Raja kita
Selamat bertakhta.

Orang yang bersembunyi didalam jabatan kerajaan lebih hebat (lebih berkebolehan)
Mereka lakukan semuanya perlahan lahan
Walau orang masih beratur, menyumpah (mencarut kemaluan ibu)
Mereka bersahaja dan tidak melatah

Sesetengah dari mereka membawa keluar kuih mereka
Mereka memakan kuih nyonya
Orang ramai tetap beratur
Walau kamu memaki hamun (anu busuk) tak jadi apa
Sebab pengawal kat tepi tu tengah bermimpi
Dan dia tak kan marah punya lah.

Mereka membungkus kepala; jalan pelahan dan melintas jalan pelahan lahan
Bila kamu melintas dengan kereta, kamu terpaksa biar mereka lalu dahulu
Yang penting adalah hidup bahagia ; yang penting hidup selesa
Jangan jadi macam Cina
Sibuk sepanjang hari, amat susah

Kita memang tak boleh kagum semangat ini
Sebab inilah sikap mereka didalam hidup

(Sikap, sikap)

Aku dok berkata benda baik saja dalam lagu ini
Aku rasa dikalangan kamu yang geram dengan aku akan suka begini
Dunia ini aman, penuh harapan
Tak ada siapa terluka, tak ada huru hara
Engkau begitu bangsawan, engkau begitu anggun

Tahi engkau wangi, engkau tak mencarut
Korang memang kelas pertama, setiap hari berasmara

Dengarlah Guang Liang Pin Guan (artis tempatan Cina)
Tapi dia dah lari ke Taiwan
Sekolah swasta pelajar bergraduat
Teramat payah nak masuk universiti tempatan

Sebenarnya kita tak payah bengang tentang perkara ini
Sebenarnya ini rancangan mulia oleh kerajaan
Mereka hendak kita menjelajah dunia, cari peluang baru untuk diri kita sendiri
Untuk belajar perkara dan kembali menabur budi untuk negara

Pelan ini amat hebat, aku tak kuasa membebel tentangnya
Seantero dunia boleh tengok anak anak Malaysia
Macam pelarian, terlalu syiok

2007, Malaysia adakan Tahun Melawat Malaysia
Budaya Cina dikeluarkan dan di arak
Kerajaan tak peduli tentang pelajar sekolah swasta
Sijil dicampak kedalam longkang, macam diriku

Bergraduat dan pergi ke Taiwan
Belajar tentang benda dan bersedia untuk kembali membayar budi negara
Aku berdiri dijalan jalan Taipei dengan gitarku
Namun mulutku masih bernyanyi

Rahmat Bahagia
Tuhan kurniakan
Raja kita Selamat bertakhta.

Tamat...........................................................................................................................................................

Jadi tuan-tuan dan puan-puan, sila lah buat analisa masing masing tentang jenayah anak muda ini yang walaupun merasa dirinya tidak bersalah meluahkan perasaan nya tentang keadaan masyarakat di Malaysia ini, namun penggunaan perkataan perkataan lucah didalam Bahasa Cina ternyata perbuatan kurang ajar dan kerana ia juga memasukkan Lagu Kebangsaan negara kita yang menimbulkan masaalah kepadanya.

Soalnya pemuda ini masih tidak menyesal dan berdegil tidak akan meminta maaf kepada semua. Maka bak kata pepatah Melayu sekarang ' sendiri buat; sendiri tanggung aa'.