Part of the Do'a Iftitah

"Verily my solats, my ibadah, my life and my death I surrender to Almighty Allah, Creator and Lord of all the worlds. Never will I associate anything with Him. So am I commanded and I am of those who are Muslims."

The Muslim Bloggers Alliance

The Muslim Bloggers Alliance
Bringing Muslim Bloggers Together

Monday, April 26, 2010

Why the BN won in P94 Hulu Selangor? My views.

DSC_8951.JPG
First and foremost, it has to be the choice of candidate. P.Kamalanathan has no track record yet of any wrongdoing, politically. He has slowly but surely been building a reputation for speaking his mind and establishing himself as amongst the young blood of the Malaysian Indian Congress.

The MIC whose fortunes politically had been gradually spent since 2004 following the recalcitrance of its beleaguered president, Dato Seri S.Samy Vellu who refuses to quit the chair despite his party's poor showing in the recent General Elections in 2008 where even he himself lost his seat in the P62 Sg Siput Parliamentary constituency to the PKR's Dr.Michael Jeyakumar Devaraj.

YB P.Kamalanathan's ability to project himself as a viable candidate for the BN as a whole could have been the reason as to why the BN's Chairman, UMNO President Dato Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak chose to field him over the other BN politicians there despite calls made to give the slot to UMNO Hulu Selangor leaders?
palanivel.jpg
The failure of the MIC Deputy President, Dato G. Palanivel to retain the Hulu Selangor Parliamentary seat in the last GE despite having been voted into power for the last three general elections there could also have been a factor as to why the Prime Minister ignored or overlooked MIC President Dato Seri S. Samy Vellu's recommendations to the PM to field Dato G. Palanivel again as the BN's candidate there?

Lucky that PM Dato Seri Najib followed his heart and had not listened to Samy Vellu. If he had done that, the BN would surely have been trounced and beaten to a pulp by the enamored Pakatan Rakyat!

The Pakatan Rakyat had been prancing about ever since they won over 5 states from the BN and denied the BN its 2/3rd majority in the Malaysian House of Parliament for the first time since Independence.

Samy Vellu's continuance as the MIC President and his iron grip over the party has seen many potential Malaysian Indians who have all the leadership qualities in them to be the next generation of leaders staying away from the beleaguered Malaysian Indian political party for sheer reasons as not to end up as another of Samy Vellu's political kills during his long continuous reign there in the MIC.

If and when Samy Vellu and his aging team of kowtowing Malaysian Indian politicians finally relinquish their hold over the party, will the MIC get to see a new lineup of able and capable fresh new blood in one of the founding members of the Barisan Nasional coalition?

Failing which, it will be a gargantuan task for new faces like P.Kamalanathan to grow his political roots there in Hulu Selangor and slowly gain the trust of those who chose to vote for him over the PKR's Dato Zaid Ibrahim, a former UMNO Minister and Kota Bharu MP.

A classic David versus Goliath story come to life.

P.Kamalanathan was relatively unknown in the national political arena until this chance candidacy.

I came to know Kamalanathan online when he posted a series of rebuttals to me over the case of the Penang Free School's usage of Jawi in one of the historic school's front entrance facade. You can read of our exchanges here in the comments section.

I sensed back then that this fellow was one of those opinionated young chaps in the Putera MIC and that he would be one of the up and coming leaders of the MIC in the future.

I guess neither of us would have imagined him to be catapulted into the nation's political limelight this fast?

Anyway, he is now here as the freshly elected BN Member of Parliament for Hulu Selangor, in a state that is under the rule of the Selangor Pakatan Rakyat.

Quite a momentous task for the young man from the MIC. He would have to rely heavily on allocations from the BN Federal Government to finance his projects there in Hulu Selangor for I don't think Selangor PKR Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim would be so gung ho in channeling any such allocations to him from the Selangor State's coffers now, would he?

Back to the reasons as to why I say the BN won this P94 Hulu Selangor Parliamentary by election?

The BN's candidate is not known to be involved in any major issues or social-political-religious controversies so far.

The PR's candidate @ Dato Zaid Ibrahim is however reputed to be linked to many of such issues such as :
  • being involved in his calling for special sports lotteries to be run to finance sports activities,
  • his involvement in the much detested Inter Faith Commission set up proposals by those said to be quite liberal in their practice or professing of the Islamic faith
  • his ownership of several racehorses and involvement in gambling,
  • his reported case of alcoholism and other issues.
The recent shelving of the Hulu Selangor based Poverty Eradication Foundation @ Yayasan Basmi Kemiskinan's promising development project to build a sprawling UITM Serendah campus by the Selangor PKR Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim because of the YBK Board's refusal to accept Tan Sri Khalid as its Chairman over the long serving and popular Dato Zainal Abidin Sakom could also be a major factor as to why 1725 voters upstaged the number of votes to be in favor of the BN's P.Kamalanathan?
hselangor-wingrafik-english.png
Picture Source : Malaysian Insider.

Failure of the former Pakatan Rakyat MP to solve many issues of the disgruntled Hulu Selangor folks since the Opposition Tripartite loose coalition took power over the parliamentary in the 12th GE.

Pitting the Malays against one another using religious issues etcetera backfired against the PR.

A thousand and one other underlying dissatisfaction's of those who voted for the PR in the last General Elections and a gradual loss of faith in the PKR following the many cases of its MP's and State Assembly representatives leaving the party citing various reasons of power-plays and infighting.

At the end of the day, both the BN and the PR have lots of brushing up to do and YB P.Kamalanathan has his tasks waiting at hand for him to practice what he has preached during the quite heated by election campaign.

Let's see if he has it in him to deliver as he has promised?

16 comments:

magn said...

taniah pada tuan dan perkasa juga.

MAHAGURU58 said...

Kita perlu bersyukur pada Allah Azza Wa Jalla bahawa seorang penyokong IFC tidak terpilih menerajui Parlimen Hulu Selangor.

Sebagai Blogger Muslim, saya memilih untuk berblog secara rasional mengulas mengenai Pilihanraya Kecil Parlimen P94 Hulu Selangor.

YB Kamalanathan memang bukan seorang Muslim namun diatas semangat 1Malaysia dimana para pemimpin negara sedang cuba membawa warganegara kita ke arah kerukunan hidup bersama, saya menyokong pencalonannya diatas nawaitu itu.

Semoga ia berjaya membawa perubahan kebaikan kepada warga Hulu Selangor kesemuanya.

Insya Allah.

Terimakasih diatas komen tuan.

magn said...

terima kasih kembali.

tuan juga akan di tanya di akhirat kelak kerana pastinya tuan juga tahu bagaimana BN bekerja dan menang.saya amat yakin tuan tahu ini tetapi jika zul nordin boleh 360% apatah lagi tuan.

kerana melayu ke wang itu saya kurang pasti namun kerana islam? hanya allah dan tuan yg tahu.

MAHAGURU58 said...

Itu sudah semestinya. Di Yaum al Akhirat, tidak ada sesiapa pun yang boleh terlepas dari penghisaban Allahu Ta'ala.

Ingin saya menasihati saudara supaya tidak cepat berprasangka terhadap diri saya atau sesiapa yang lain melainkan saudara ada bukti nyata bila menuduh atau bersangka seperti ini.

Dosa dosa yang dok ada mungkin belum sempat nak settle tetiba nak menambah lagi?

pria malaya said...

tuan mahaguru..

boleh tahu pendapat tuan ttg pilihanraya Hulu Selangor sebelum ni, antara calon seorang islam dgn seorang bukan Islam...

calon Islamnya adalah seorang ulamak dan tok guru, iaitu ust Ismail Kamus, melawan calon dari MIC seorang india..

ust ismail kamus kalah dgn majoriti berbelas ribu undi..sudah pasti antara penyebab calon melayu/islam ini kalah angkara sokongn umno terhadap calon bukan Islam..

boleh tuan ulas??

and adakah tuan setuju, jika sy katakan kalau PKR letak calon melayu Islam lain pun, penyokong Umno bahkan tuan sendiri tidak akan menyokong calon melayu/Islam PKR tu,malah tetap menyokong calon india dari BN..setuju?

MAHAGURU58 said...

Assalamualaikum pria malaya,

Terlebih dahulu, ingin saya ucapkan terimakasih kerna sudi mengirim komen ke laman saya yang tidak seberapa nya ini.

Saya sedar bahawa saudara ingin supaya kita berdailog ataupun berbincang mengenai bab politik melibatkan parti PAS dan calon calonnya termasuk kemungkinan Ustaz Ismail Kamus yang saudara sebutkan.

Saudara,
Perhubungan saya dengan beberapa tokoh PAS mungkin saudara belum tahu tetapi saya ada perhubungan akrab bersama beberapa pemimpin tertinggi PAS sekian lama ini.

Saya amat menghargai dan menghormati mereka dan senantiasa bersangka baik diantara kami.

Saya seboleh mungkin tidak mahu berbicara mengenai hal ehwal politik yang melibatkan kawan kawan saya ini.

Saya harap saudara faham dan tidak meneruskan pertanyaan sebegini kerna ianya adalah hak peribadi saya untuk meyokong sesiapa pun.

Saya minta supaya saudara teruskan sahaja dengan usaha saudara dan biarkan saya dengan cara saya.

Terimakasih.

Wabillahi taufik wal hidayah.

Wassalamualaikum.

The Riddler said...

Salam...

Tuan Mahaguru, saya saja nak respon pada pria malaya.

Sejak bila pulak pakatan ni mula nak mempertikaikan kaum dan agama dalam kriteria pemilihan calon pilihanraya ni...?

Selalunya ini semua tidak diambil kira. Mengikut pendapat TGNA pula, semua yang berlaku atas bumi ni, termasuklah azan adalah politik.

Jadi, kenapa nak timbulkan isu-isu lapuk macam itu pulak? Kalau digelar racist, marah, tapi kalau bab mengata kat orang lain, dialah juaranya!

Wassalam...

magn said...

mahaguru

prasangka atau pesepsi datang dari perbuatan,percakapan dan kelakuan kita, dan mutu permikiran berbeza2 mengikut tahap ilmu dan pendidikan.

setelah baca jawapan tuan dan di sokong oleh ridller di tambah dengan penulisan tuan sejak sebelum dan selepas pru 08,apa agaknya persepsi kepada orang seperti saya dan lain2 yg jelas mempunyai sedikit ilmu melayari internet dan membaca dari pelbagai sumber,berbeza dengan ramai di felda yg kebanyakan hanya membaca utusan dan menonton tv sahaja.

raj raman said...

Lets give this Perkasa Supporters some time to deliver his promises.(which i doubt very much)

rajraman666.I am Indian origin,Kamalanathan are same and brother you also an Indian Origin but we are different only by religion believed.

We can be racial but can't be racists - but we must be united for Indian Dilemma occasionally.
Tq.

MAHAGURU58 said...

Saudara magn,

Saya rasa tidak mungkin orang orang yang tidak berdamping dengan blogger seperti saya akan dapat memahami seratus peratus akan apa yang ada didalam benak fikiran dan isi hati saya?

Masyarakat cuma membaca apa yang tersurat didalam laman blog saya namun tidak arif tentang cita cita dan impian saya, bukan?

Biarlah orang menganggap apa sahaja tentang kita asalkan tidak sampai ke tahap sanggup menabur fitnah dan prasangka terhadap diri kita ini.

Jika hendak memfitnah juga, maka tanggung sahaja sendiri di Yaum Al Mahsyar nanti.

Sesungguhnya hati manusia ni memang mudah benar nak menyangka yang bukan bukan terhadap sesiapa yang mereka tidak kenal didalam ertikata sebenarnya.

Terus terang saya katakan, saya tak ada masa nak melayan segala pencari dosa ini.

Ada benda yang lebih mustahak perlu saya selesaikan.

Akhir kalam, elok lah masing masing berusaha muhasabah diri dan perkemaskan mana yang patut?

Itu lebih afdal bagi diri sendiri.

MAHAGURU58 said...

raj,
That's very admirable. The voters of Hulu Selangor need to give him time to carry out his job at hand.

Those who just know how to complain endlessly but do nothing to improve their lot ought to be ashamed.

What we need to see at Hulu Selangor is work in action.

The losing party need not make too much noise now because there is no point in faultfinding as to why they didn't get their wish fulfilled?

I suggest both the BN and the PR compete with one another in implementing beneficial projects for the people and work towards gaining their trust for the coming 13th GE!

This way, all parties stand to have a win win situation.

The people of Hulu Selangor will be the ones to benefit from such a race.

Are the BN or the PR willing to take up this challenge?

magn said...

perkataan2 tuan yg menuduh org fitnah dan pencari dosa biasa di dengari di corong2 tv,radio dan media perdana.

escapism adalah senjata mudah bila sudah terasa dan tidak mahu mengaku kerana keegoan,walaupun pastinya tuan tahu dosa dan pahalanya spt kawan kita menjadi wakil "rakyat bukan penyokong BN" sdr zul.


its ok bro,saya tidak marah dgn sdr cuma sedikit kecewa kenapa org yg berilmu dan luas pengetahuan spt sdr boleh berbeza pendapat tentang pekara yg nyata kebenaran.

bila sdr kata sy tidak tahu isi hati sdr,saya boleh bersetuju.

MAHAGURU58 said...

Assalamualaikum bro magn,

Tak usah lah difikirkan sangat tentang perbezaan pendapat dan pandangan kita.

Ianya adalah lumrah kehidupan duniawi ini.

Kekadang terbukti benar pepatah Inggeris, ' One man's meat is another's poison'.

Apa yang harus kita buat adalah menyerahkan perkara perbezaan pendapat kita kepada Rabbul Alamin.

Ia Maha Mengetahui akan segala sesuatu.

Fee Amanillah bro!

man4ever said...

Assalamualaikum sedara semua,

saya amat bersetuju dgn pendapat bahawa.. sebenarnya... kalau diletak calon BN yang lebih popular.. mungkin kita akan menang besar.. tetapi tidak ada faedahnya.. contohnya.. permulaan hari tu nak dicalonkan Taib.. walau tak calon.. BN tetap menang..

kita perlu ingat.. Zaid dah buat nama.. Kamalanathan.. tak dikenali.. tapi boleh menang.. ini kemenangan besar.. walau tak pernah ada reputasi. dia dah berjaya..

dari pengamatan saya... Kamalanathan sebenarnya bukan menang 1700 undi.. tetapi perlu dimultiply 3 kali.. so.. total.. dia menang adalah 5100 undi.

Maarof said...

Mahaguru,

The recent by-election was a proxy battle between DS Najib and DS Anwar Ibrahim. Both took gambles and in the end DSN won the gamble, though a bruising one should I say.
DS Najib could had put an UMNO man and won easily. But this would hurt the Indians. Although there is not a single Indian majority constituency in the country their presence can be a deciding factor. There are pockets of Indians in Seremban and Port Dickson, for example.
Yes, the Chinese voted for PKR. But this is because Datuk Zaid is supported by the DAP. Datuk's Zaid's liberal views suit DAP vey well. But I wonder if the DAP would give their full hearted support if PAS was contesting?
Who would the Chinese vote for then?
I wonder what the result would be had it been a contest between BN-UMNO and PAS?

Abdullah said...

Salam Tuan,

Dalam politik siapa ligat dan cepat dia dapat,luar mau nampak Hollier cakap macam pendita,semua mengaku percaya padang mashyar, titian sirat siap boleh buat jenaka semasa ceramah politik ketika memperlekehkan hukum Islam eg "panas api neraka macam goreng kerpok lekor je..",tengok peribadi dan keluarga serta kekayaan dah mula bercanggah dengan cakap, dalam bilik tidur dan hatinya lagi kita tidak tahu... Politik yang paling islamik menjungjung Al Q tapi tragis adalah peristiwa tahkim perang jamal oleh para sahabat nabi antara Wakil Sy Ali ra (Abu Musa Al Ashri ra) dan wakil Muawiyah ra (Amru Al Asr ra)...Sekarang politik kita adunan siapa.. APCO/Yahudi?? tunggalah pembalasan dan keadilan Allah samada didunia ataupun/dan diakhirat..Ya Allah selamatlah diriku dan ahli keluargaku serta muslimin dan muslimat dr azabmu...