Part of the Do'a Iftitah

"Verily my solats, my ibadah, my life and my death I surrender to Almighty Allah, Creator and Lord of all the worlds. Never will I associate anything with Him. So am I commanded and I am of those who are Muslims."

The Muslim Bloggers Alliance

The Muslim Bloggers Alliance
Bringing Muslim Bloggers Together

Tuesday, June 07, 2011

PAS new non ulamak leadership ~ does it signify the realizing of Hadith # 187?

Sahih Bukhari Volume 009, Book 088, Hadith Number 187.
Sahih Bukhari Book 88. Afflictions and the End of the War
Narrated By 'Abdullah : The Prophet said, "Near the  establishment of the Hour, there will be the days of Al-Harj, and the religious knowledge will be taken away (vanish i.e. by the death of Religious scholars) and general ignorance will spread." Abu Musa said, "Al-Harj, in the Ethiopian language, means killing," Ibn Mas'ud added: I heard Allah's Apostle saying; (It will be) from among the most wicked people who will be living at the time when the Hour will be established."
Sadaqa Rasulullahi Sallalahu Alaihi Wassallam.


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
Dear brothers and sisters in Islam,




The recent change of leadership amongst the ones calling the shots in PAS ~ the Pan Islamic Party of Malaysia comprising those who are non religious scholars somehow reminds me of the realization of the authentic hadith of Rasul Sallalahu Alaihi Wassallam as published above.


Whether we like it or not, we are living in the Age of Fitan @ Trials where all that the Blessed Final Prophet of Allah Subhanahu Wa Ta'ala prophesied has come to pass and in our current life we see, each of his authentic prophesies being realized right before our very eyes.


The gradual passing away of religious scholars of our times signals the truth of what our Blessed Prophet Muhammad Sallalahu Alaihi Wassallam's prophesied in saying that religious knowledge will be taken away pending the establishment of The Hour @ Yaum al Qiyamah.


This hadith by the Blessed Rasulullah Sallalahu Alaihi Wassallam is now being realized by the truth of what Allah's Final Messenger warned us about with regard to the consequences of the religious scholars passing away and in a way of them also losing their standings in society due to the loss of their positions in our social hierarchy ~ by way of losing whatever leadership positions they were holding in the political parties or social organizations!


When Muslims are no longer being led or ruled by the ulamaks in important matters concerning their daily lives, then what Rasulullah Sallalahu Alaihi Wassallam warned us about has then come to pass and we as Muslims having faith in Allah Azza Wa Jalla and His Final Messenger ought to be prepared for what is coming next?


There might be those who'd accuse me of being an alarmist by saying so, but then isn't this sidelining of those who might be considered as being the ulamaks of our time signify what the hadith above relates to?


I am referring to PAS because it is the only party that claims to be led by religious scholars ~ all these while whereas UMNO isn't!


That's a fact. UMNO is led by nationalist politicians and those who are considered to be the religious scholars of UMNO do not hold sway over their party's political direction.


The Religious Bureau of UMNO is there just as a namesake. They do not have any direct authority over what the UMNO Supreme Council decides and even if they did propose anything to the said council, chances are that they might get vetoed or told that their views have been heard and it is now up to the UMNO President and Supreme Council to decide as to any matter concerning their proposals? 


The significance in power or position of any such ulamaks in UMNO varies from what their counterparts in PAS possess? That was until lately when the tide changed for the ulamaks in PAS after the latest General Convention!


The new lineup of those who call the shots in PAS are now made up of almost entirely non religious scholars and the retaining of Dato Seri Abdul Hadi Awang as the incumbent PAS President is in my opinion just as a symbolic gesture on the part of the decision makers of the evolving party. Evolving from being once an Islamic based party to one that no longer has an agenda to form an Islamic state as its main mission.


The voices of the ulamak in PAS are gradually being stifled and from what I have been reading from the various PAS associated blogs and web portals, there is now a concerted effort to gradually ease off PAS conservative ulamaks such as Prof Dato Dr Harun Din Al Haj, the Deputy Spiritual Head from having any say in its policies.


Frankly speaking, I am quite concerned to see this scenario unfolding before us for the future of Malaysia's Muslims depends on the presence of bona-fide ulamaks in the mainstream of our society as a check and balance measure to correct any injustices committed against the ummah of this land by any governments whether state or federal?


I pray that the current political upheaval affecting the roles and position of the religious scholars in PAS does not abode of an imminent demise and sub-sequential erosion of their standings in this nation.


The eventuality will be just too disastrous for this ummah!


Na'uzubillahiminzalik!

10 comments:

D'No said...

Assalamualaikum,

Saudara, rasanya keresahan saudara patut lebih lagi kepada yang memerintah yakni pemerintah sekarang. Hanya pandangan.

magn said...

u sounds panic like utusan

Wan Sharif said...

Keresahan orang yang kenal dan tahu.. berbeza dengan kegembiraan yang tidak tahu.. seharusnya kita membimbangi ketidakupayaan ulamak di mana saja mereka sepatutnya harus berfungsi..

Supar Yop said...

Jgn alihkan pada UMNO - tak ada kene mengene dalam soal ini.. Ini adalah soal PAS yg dulu beria2 nak hudud, kafirkan orang pasal tak angkat perlembagaan Islam.. harini cakap dalam Quran takde ceriter negara Islam.. apa dah jadi? Jilat lah balik ludah hang.. Minta maaf balik pada umat Islam yg berpecah belah disebabkan amanat tak ada otak! Lebih baik berkuburlah PAS.. memalukan nama Islam sahaja..

Anomie68 said...

sungguh ironic, bila mana Islam menampakkan progressif, ada sahaja mahu balik ke belakang.

Supar Yop said...

PAS sudah tiada prinsip perjuangan ..sejak Hadi isytiharkan tiada negara Islam dalam Quran.Dgn UMNO, tak boleh bertolak ansur - kafirlah assabiyahlah. Saya bercakap dari pengalaman sbg pelajar ITM tahun 81- 85 melihat pelajar pro PAS ( Markas Islam) yg banyak berkorban tenaga dan wang menggantung artikel suratkhabar yg menghentam UMNO.Ada diantarnanya benar, UMNO tak sunyi dari kelemahan dan kejahilan.SAYA pun bukan ahli UMNO, malah percaya dgn sebahagian propaganda PAS.Tetapi kenyataan terakhir HADI meruntuhkan kepercayaan org melayu pada PAS.Percayalah PAS akan berkubur pada pilihanraya akan datang dan hanya mengharapkan undi kafir - sesuatu yg amat ditentangnya terhadap UMNO.

IBNU ARAHMAN said...

assalamu `alaikum
sudah masanya utk smua ummat islam bangun dari lena yg pnjang,di buai mimpi cinta dunia.

utk bgunkan negara Islam yg kita impi dan idamkan berteraskan Al-Quran dan Sunnah Rasulullah saw pd saat dan ketika ini adalah sukar, mngkin adalah suatu yg mustahil.
tp sebaliknya kita bgunkan negara Islam itu pd diri kita dahulu dan ajak org lain utk dirikan Islam dlm diri mereka (iman,ibadat,muamalat,muasyarat,akhlak)

Tak mustahil wlaupun dlm jngka masa yg pnjang (puluhan tahun)yaqinlah suatu hari nti akan tertegaknya negara Islam yg mana kseluruhan rakyatnya telah mmiliki iman dan yaqin pd Allah. bila mana mreka mngangkat tgn utk berdoa maka Allah akan Maqbulkan doa mreka sblum mreka mnurunkan tgn.

sptmana sohabah r.hum, mreka tak prnah impikan negara Islam, ttapi Allah tlah hadiahkan mreka sbuah ngara yg mana rkyatnya sntiasa cinta akan Allah (perintahNYA) dan Sunnah Baginda saw.

"Lan Yusliha Akhira Hazihi Ummah Illa Ma Aslaha Awwaluha"
tiada mngislahan bg ummat akhir zaman kcuali mngislahan sbgaimana yg dlakukan org2 yg trdahulu(sohabah r.hum)

hamsor said...

Tun Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994 : “Kita (Kerajaan Pusat) akan ambil tindakan jika Kelantan meneruskan usaha melaksanakan hudud.”

Tun Mahathir Mohamad, kenyataannya kepada wartawan, 30 April 1992 : “Bukan kerana dengan melaksanakan hukum hudud saja kita boleh menjadi Islam. Kita tengok banyak negara Islam yang tidak melaksanakan hukum hudud,tetapi tidak bermakna mereka tidak Islam.”

Tun Mahathir Mohamad, temubualnya dengan wartawan, 18 Ogos 1991 : “Perlaksanaaan hukum hudud boleh menyebabkan umat Islam menjadi mundur kerana tidak boleh bersaing dengan orang bukan Islam apabila orang Islam dipotong tangannya dan dilakukan hukum hudud yang lain, sedangkan orang bukan Islam tidak dikenakan.”

Tun Mahathir Mohamad, bercakap kepada wartawan, 24 April 1992 : “Jika mereka hendakkan sangat hukum hudud, mereka kenalah cuba hukum mereka sendiri atau mahkamah mereka sendiri. Mereka seronok nak potong tangan orang, seolah-olah jika tidak potong tangan, tidak Islam. Sekarang kita nak tengoklah mereka boleh buat atau tidak.”

Najib Tun Razak, bercakap kepada wartawan, 20 April 1992 : “Kerajaan Kelantan harus dipertanggungjawab jika berlaku huru hara, ketidakstabilan politik, perpecahan di kalangan umat Islam dan kegelisahan rakyat apabila hukum hudud dilaksanakan di negeri itu.rakyat harus menyoal perlaksaaan hukum itu menguntungkan atau menyebabkan perpecahan pertentangan dan ketidakstabilan politik. Tidak semua negara Islam mengamalkan hukum hudud, bahkan ada negara Islam lebih makmur tanpa hukum itu.”

mustakim said...

Slm tn,
Kepimpinan baru harus diberi peluang walaupun oleh kita sebagai pemrhati dari luar. Pengisian negara Islam patut dibentuk dari segi perlaksanaan lebih dari segi retorik, pengenalan konsep negara berkebajikan adalah satu pengenalan yang baik. Sebahgian pimpinan yang baru (sdr husam) telahpun mengorak idea tersebut di kelantan. Bagi saya kearah memartabat Islam secara progressif baik di pihak pas atau umno harus diberi sokongan..

Supar Yop said...

En hamsor, buat apa korek ceriter lama? Bukan lah kita nak menafikan keterlanjuran UMNO.Mereka pun banyak buat silap jugak.Fokusnya skrg ialah pada Tuan Al Hadi yg dulu cakap kafir tak ikut perlembagaan Islam , la ni konar baring cakap takada Negara Islam dalam Quran.Orang UMNO ti biasalah ,.belajar sekular, awak serban tak peronah lekang dari kepala.. belajar kat Al Azhar.. penyudahnya bagi pendapat taraf Astora Jabat! Ini yg orang nak penjelasan..Lagi kenapa sekrang tak kedengaran suara hudud, sejak berkawan dgn DAP?