Part of the Do'a Iftitah

"Verily my solats, my ibadah, my life and my death I surrender to Almighty Allah, Creator and Lord of all the worlds. Never will I associate anything with Him. So am I commanded and I am of those who are Muslims."

The Muslim Bloggers Alliance

The Muslim Bloggers Alliance
Bringing Muslim Bloggers Together

Friday, December 04, 2015

Islam - Pengetahuan Asas tentang Islam yang Wajib di ketahui setiap Muslim.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
Selamat sejahtera ke atas kamu dengan rahmat dan berkat dari Allah!

Bagus kan makna Salam kita?

Satu ucap selamat yang lahir dari maksud sebenar Agama Islam. Satu satunya Agama @ Pedoman Hidup dari Sang Maha Pencipta diri kita semua ini dan sekelian alam2 yang zahir (dapat kita lihat) dan batin (alam ghaib).

Saya sering bertanya kepada mereka yang saya ketemui didalam urusan harian saya untuk menjelaskan apakah yang mereka faham dan tahu tentang Islam?

Agama yang kita sebagai Muslim anuti. Apakah dia Islam itu?

Seringkali jawapan yang saya terima dari mereka yang Muslim sangat sangat mengecewakan.

'Maaf pakcik! Saya tak tahu!'

Hairan juga saya ini. Orang yang saya tanya bukan budak2 kecil. Dah dewasa. Malah dah kahwin. Punya anak2 lagi.

Macamana boleh jawab begitu? 

Dah jadi suami. Dah jadi ayah kepada anak anak. Sudah semestinya tahu sedikit sebanyak tentang Ad Deenul Islam yang menjadi asas tatacara kehidupan kita.

Oleh sebab itu, tergerak di hati saya untuk menulis beberapa artikel penerangan tentang Asas Pengetahuan Islam bagi membantu para pembaca untuk mengemaskini ilmu pengetahuan masing masing tentang Islam.

Semoga dengan usaha ini dapat menjelaskan kepada golongan yang belum faham akan apakah dia Islam dengan mudah dan boleh di terima oleh semua.



Sesungguhnya setiap dari kita mempunyai tahap tahap kefahaman dan keupayaan pembelajaran yang berbeza.

Bukan semua orang dapat menangkap serta merta setiap apa yang di sampaikan seseorang guru dan adakalanya kita dapat saksikan bagaimana didalam sesuatu kelas pengajian, ada yang cepat faham akan apa yang sedang di ajar dengan mudah dan ada pula di kalangan pelajar itu yang tak faham faham walaupun telah di jelaskan oleh sang guru berkali kali dan dengan bersungguh sungguh!

Maka penting bagi kita untuk mengenalpasti orang yang sedang kita ajar itu tentang tahap pendidikannya, keupayaan nya untuk memahami isi kandungan ilmu pengetahuan yang sedang kita sampaikan dan mengubahsuai kaedah penyampaian ilmu itu menurut tahap kebolehterimaan nya.

Kaedah yang akan saya gunakan sekarang adalah bertanggapan bahawa anda, pembaca budiman artikel saya ini seorang dewasa, faham Bahasa Melayu dan boleh menggambarkan dengan jelas apa yang akan saya sampaikan secara mudah dan ringkas.

Insya Allah!

ASAS AGAMA ISLAM.

Islam berasaskan 5 Rukun-rukun yang di kenali sebagai Rukun Islam.

  1. Mengucap 2 Kalimah Syahadah iaitu:


Setiap orang yang beriman terhadap Allah perlu mengucapkan Dua Kalimah Syahadah ini serta benar benar faham akan isi kandungan nya untuk di sahkan sebagai seorang Muslim.

Bahagian pertama 2 Kalimah Syahadah ini wajib di lafazkan oleh sesiapa sahaja yang mahu memeluk Agama Islam dengan penuh keyakinan dan percaya terhadap KeEsaan Allahu Rabbul Alamin sebagai Tuhan Semesta Alam dan yang menciptakan dirinya serta kesekelian alam semesta ini.

Di sambung pula dengan lafaz dan penerimaan bahawa Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wassallam adalah Rasul Allah yang di utuskan kepada nya serta sekelian alam.

KEFAHAMAN TENTANG ALLAH, TUHAN SEMESTA ALAM.

Jika kita berhadapan dengan seorang yang waras serta mampu berfikiran secara rasional dan mempunyai daya pemerhatian yang bagus maka sudah tentu akal fikiran nya tidak akan dapat menerima bahawa Tuhan yang mencipta dirinya itu di lahirkan pula oleh seseorang manusia seperti apa yang menjadi asas kefahaman orang2 Kristian.

Kelahiran Isa ibnu Maryam yang diwahyukan secara terperinci didalam Kitab Al-Qur'an Al-Karim didalam Surah Maryam cukup jelas dan tidak ada sebarang keraguan tentang hakikat bahawa Isa Al-Masih itu tidak lain hanya seorang manusia biasa seperti kebanyakan kita cumanya ia di ciptakan Allahu Rabbi dengan perintah Allah secara lisan 'Kun Faya Kun!'.

Didalam menyatakan bahawasanya Isa Al-Masih adalah seorang manusia, harus juga kita menerima bahawa Isa Al-Masih adalah juga seorang Rasul Allah yang di utuskan khusus kepada kaum Yahudi.

Tak masuk akal lah bagi ALLAH dilahirkan pula oleh suatu makhluk ciptaan Nya! 

Makanya sebagai umat Islam, seseorang itu hendaklah menolak sebarang dakyah oleh para mubaligh Kristian yang cuba mengaburi minda masyarakat kita dengan dakwaan bahawa Isa Al-Masih itu 'anak Tuhan' dan bahawa ada 3 konsep Tuhan menurut kepercayaan tersasar mereka.

Ada 'tuhan bapak', 'tuhan anak' dan 'tuhan ruh'. Ajaran karut semata mata. Hormati diri sendiri dengan tidak terpengaruh dengan segala tahyul mahyul ini. Bab menyembah Tuhan ni bukan boleh main ikut sesuka hati seseorang!

Hidupnya kita ini di atas Ehsan Allah. Bukan nya sesuatu yang lain. Segala benda2 pelik yang di sembah puak puak Kafir ini semua khayalan mereka semata mata.

Allahu Rabbul Jalil menempelak golongan karut ini dengan firman Nya didalam Al-Qur'an Surah At Tawbah ayat ke 30:

MALAY

Dan orang-orang Yahudi berkata: "Uzair ialah anak Allah" dan orang-orang Nasrani berkata: "Al-Masih ialah anak Allah". Demikianlah perkataan mereka dengan mulut mereka sendiri, (iaitu) mereka menyamai perkataan orang-orang kafir dahulu; semoga Allah binasakan mereka. Bagaimanakah mereka boleh berpaling dari kebenaran?

TRANSLITERATION

Waqalati al yahoodu AAuzayrun ibnu Allahi waqalati an Nasara al Maseehu ibnu Allahi thalika qawluhum bi-afwa hihim yudahi-oona qawla allatheena kafaroo min qablu qatalahumu Allahuanna yu fakoon

Allah, Tuhan Maha Pengasih, Maha Penyayang. Walaupun golongan Kaffir yang gigih menyembah secara buta tuli akan pelbagai tuhan-tuhan ciptaan mereka sendiri dan degil tidak mahu berusaha mencari kebenaran berkenaan Tuhan yang sebenar, Ia tetap memberikan mereka rezeki dan keperluan mereka.

Manusia2 kafir juga turut sama hidup dan bernafas sebebas manusia2 yang beriman. Sang pembuat berhala dan patung2 sembahan kafir turut bebas berada di bumi ciptaan Allah ini dan saling bertukar ganti secara turun temurun, zaman berganti zaman dengan pilihan dan kehendak mereka sendiri.

Begitu besar sekali Sifat Ar Rahman dan Ar Rahim Allahu Rabbi sehingga membenarkan sebilangan besar umat manusia yang kafir terhadap Ia, Sang Pencipta untuk terus hidup malah memberikan segala nikmat duniawi dan kebebasan kepada mereka untuk melakukan apa sahaja di dunia ini. Manusia bebas hidup menurut kehendak hati mereka. 

Di anugerahkan akal fikiran dan kebebasan memilih kepada manusia untuk mencari erti kehidupan ini tetapi sejak zaman anak anak cucu Nabi Adam Alaihis Salam lagi, manusia telah tersesat dari fitrah menyembah hanya Allah Subhanahu Wa Ta'ala dan tersasar menyembah segala berhala buatan sendiri.

Saksikan video di bawah ini dan lihat bagaimana pembuat berhala di Kolkata, India membuat 'tuhan-tuhan' sembahan mereka dari jerami yang di jalin, kemudian di tempel dengan bancuhan tanah liat, kemudian di cat dan di hiaskan berhala-berhala itu mengikut rekaan dan khayalan mereka sendiri.



Berhala-berhala ini kemudian di jual untuk sedikit keuntungan. Sang pembeli pula membawa pulang berhala yang di beli nya kemudian di letakkan di atas pelantar khas dan di sembah akan berhala yang di belinya itu dengan meletakkan seribu satu harapan kepada berhala tersebut! Boleh di terima akal?

Firman Allah kepada Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wassallam ketika Rasulullah di datangi rombongan puak Arab Nasrani dari Najran yang bertanya kepada Baginda Nabi tentang siapakah 'Allah', Tuhan yang sedang di perkatakan Muhammad?

Maka, Allah Subhanahu Wa Ta'ala mengutuskan Malaikat Jibril Alaihis Salam untuk turun membawa wahyu dari Allah untuk di sampaikan kepada Nabi Muhammad bagi menjawab soalan2 mereka.

Wahyu itu adalah Surah Al Ikhlas!



Betapa hebatnya pengertian yang di berikan Allahu Rabbi kepada kita tentang Diri Nya!
Rasul Sallallahu Alaihi Wassallam di perintah Allah Subhanahu Wa Ta'ala untuk memaklumkan kepada puak Arab Kristian itu bahawa nama Tuhan adalah 'Allah' dan Ia adalah Yang Maha Esa!

Maha Esa itu makna nya ia tersendiri. Satu! Tidak ada dua atau tiga nya. Cuma Satu! Dan Ia yakni Allah adalah Tunggal!

Bukan 3 dalam 1 seperti yang menjadi kefahaman dan kepercayaan Kaffir Kristian didalam konsep Tuhan Trinitas mereka.

Allah itu bukan seperti kopi 3 dalam 1!
Makanya tidak boleh kita terima tuntutan Gereja Katolik Kristian Malaysia yang mahu menggunapakai perkataan 'Allah' sebagai gantinama perkataan 'Tuhan' didalam cetakan Bible mereka!

Duli Tuanku Sultan Sharafuddin Idris Shah ibni Almarhum Sultan Idris Shah, Sultan Negeri Selangor Darul Ehsan bertitah melarang penggunaan perkataan 'Allah' oleh pihak Gereja Katolik Kristian didalam Bible dan majalah Herald terbitan mereka!

Barisan peguam peguam Muslim Malaysia dibawah pimpinan Datuk Zainul Rijal Abu Bakar yang berjuang mempertahankan kalimah suci 'Allah' hanya untuk umat Islam sahaja di perbicaraan yang berlangsung di Mahkamah Rayuan Putrajaya pada 22hb Ogos, 2013 dahulu.

Alhamdulillah, keputusan kes di pihak kita! Allahu Akbar!
Barisan hadapan (dari kiri) Datuk Haniff Khatri, Haji Abdul Rahim Sinwan, Datuk Zainul Rijal, Abdul Halim dan kawan kawan lain.


Pihak Vatican d Rome sendiri tidak bersetuju untuk menggunapakai perkataan 'Allah' didalam gereja2 mereka di Vatican dan negara negara Eropah! 


Pope Benedict XVI mendedahkan bahawa mereka menggunakan perkataan 'Allah' di negara negara Islam hanya untuk tujuan dakyah evangelis @ mubaligh mereka bagi tujuan menyebarkan kefahaman Kristian mereka di kalangan umat Islam!

Maka, kita sebagai umat Islam harus sedar akan segala putar belit Kaffirin bagi menyamaratakan konsep kepercayaan mereka dengan Ad Deenul Islam bagi mengaburi minda barangsiapa yang lemah pegangan atau akidah mereka untuk menerima bahawa Allah yang kita sembah adalah sama sahaja dengan 'tuhan' ciptaan mereka!

Sebab itu saya menulis panjang lebar disini bagi memahamkan sesama Islam yang sedang membaca artikel saya ini tentang perlunya kita berpegang teguh pada prinsip pertama Rukun Islam kita ini bahawa kita mengaku 'Tiada Tuhan selain dari Allah!'

Nabi Muhammad berjuang selama 13 tahun di Makkah semata mata untuk mengajak kaum Arab Quraysh yang sebangsa dengan nya untuk menerima bahawa hanya Allah semata mata yang wajib di sembah mereka dan bukannya segala patung patung berhala ciptaan mereka dan di letakkan sekeliling Kaabah dan syirik terhadap Allah!

13 tahun di habiskan Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wassallam berdakwah di kalangan bangsa Arab Quraysh untuk meninggalkan segala kekufuran mereka terhadap Allah!

Bukan 13 bulan, 13 minggu, 13 hari atau 13 jam!

13 tahun! Menderita segala macam penganiayaan kaum nya semata mata untuk membawa mereka keluar dari kegelapan akidah menyembah berhala serupa sahaja dengan berhala berhala buatan orang orang Hindu di Kolkata, India di dalam video di atas!
 
Katakan : Ia adalah ALLAH, yang Satu dan Esa!

Inilah yang di perjuangkan Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wassallam bagi membawa umat manusia keluar dar kesesatan yang nyata, keliru pergi menyembah segala batu berhala, patung patung buatan sendiri, busut dan batu batu berbentuk pelik pelik yang tidak terjadi dengan sendirinya malah semua nya adalah ciptaan Allah!

Tidak bergerak suatu zarrah sekalipun melainkan dengan Izin Allahu Ta'ala!

Amat penting sekali bagi mana mana umat Islam berusaha untuk mengetahui dengan tepat akan siapakah Allah itu? Tidak cukup sekadar berkata' Aku percaya kepada Allah' tetapi bila di minta menjelaskan akan sifat sifat Allah, ianya tenggelam punca dan lidah nya kelu tidak terkata apa apa!

Mari kita belajar tentang Sifat Sifat Allah melalui video ini.



Allah ada 100 Sifat Rahmat. 1 daripada nya Allah perturunkan kepada sekelian makhluk ciptaan Nya. 

Dengan satu sifat Rahmat dari Allah itu kita berkasih sayang dan kasihan mengasihani sesama manusia, terhadap kehidupan2 lain serta sekelian alam.

Baki 99 sifat Rahmat Allah itu turut di kenali sebagai Asma'ul Husna. Nama nama indah Allah, Tuhan Semesta Alam.

Ketahui makna Asma'ul Husna tersebut melalui video ini.



Maha Suci Allah, Tuhan yang mencipta kita ini. Memberikan kita segala nikmat pancaindera kita. Tanpa satu daripada kurnia Allah ini maka pincang lah kualiti kehidupan kita. Cuba kita semak sebentar.


Pertama sekali, Allah Azza Wa Jalla memberikan kita daya penglihatan. Dengan mata kita ini, dapat kita melihat segala cetakan huruf huruf dan gambar gambar serta video video didalam artikel ini dan di sekeliling kita.

Bayangkan jika kita di takdirkan menjadi buta?

Sebelum ini saya sudah mula khuatir kerana penglihatan mata kanan saya semakin kabur di sebabkan kerosakan pada kanta mata saya. Ia nya berubah menjadi kabur dan keadaan itu di sebut sebagai 'katarak' kanta mata.

Syukur Alhamdulillah setelah sekian lama saya berulang ke Unit Oftalmologi, Hospital Kuala Lumpur mendapatkan rawatan dari pakar pakar mata di sana, pada 23hb November 2015, hari Isnin sudah, mata kanan saya telah di bedah oleh Dr.Rudi (sebelah saya dalam gambar di bawah ini) yang membuang kanta saya yang rosak katarak dan di gantikan dengan kanta buatan. 


Saya kini sedang didalam proses pemulihan dan beransur pulih dapat melihat semula. Saya masih perlu pergi mendapatkan kacamata baru bagi mempertajamkan mutu penglihatan saya dari optometris pula.

Allah Subhanahu Wa Ta'ala kurniakan kepada kita akal fikiran dan kudrat untuk berusaha merubah nasib dan keadaan kita. Jika kita sakit, maka kita perlu lah pergi mencari rawatan dari pakar perubatan dan berikhtiar secara betul.

Bukan pergi jumpa Tok Nujum atau Bomoh kaki temberang! Menambah masa'alah kita nanti.

Belajar tentang Allah dan beribadat lah menyembah hanya Allah, Tuhan kita dan bukan tunduk kepada gejolak hawa nafsu kita. 

Ada banyak lagi yang perlu saya berkongsi tentang memahami bab mengenai Allah tetapi dah menjelang 2.32 pagi Juma'at ni. Saya perlu tidur. Insya Allah akan saya sambung lagi jika hidup lagi.

Wabillahi Taufik Wal Hidayah.

Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Sunday, November 22, 2015

READ N WRITE: DBKL'S lousy English greeting US President Barack ...

READ N WRITE: DBKL'S lousy English greeting US President Barack ...: DBKL @ DEWAN BANDARAYA KUALA LUMPUR or the KUALA LUMPUR CITY HALL ia again in the proverbial hot soup for screwing up on the greeting f...

Thursday, November 12, 2015

Brother Haji Kamarudin Abdullah, Presiden IPSI pencetus semangat para pendakwah Malaysia!



Bagi tuan tuan dan puan puan, saudara saudari Muslim se Malaysia, saya jemput semua menonton rakaman perkongsian sahabat seperjuangan saya Brother Haji Kamarudin Abdullah yang menyampaikan pengalaman beliau di Konvensyen Sunnah tahun 2012.

Bagi anda yang berpendidikan agama, fasih Bahasa Arab dan tahu serba serbi tentang Ad Deenul Islam, maka muhasabah lah diri anda samada anda telah melaksanakan tugas dan tanggungjawab anda sebagai seorang umat Rasulullah Muhammad Sallallahu Alaihi Wassallam?

Umat Muhammad adalah Muslim dan Mukmin yang di perintah Allah Subhanahu Wa Ta'ala di dalam Surah An Nahl Ayat ke 125 untuk menyeru sekelian manusia ke jalan Allah dengan penuh hikmah dan bijaksana serta berunding dengan mereka (kaffir) sebaik mungkin.



Saya berani kata bahawa jika anda selesai menonton video rakaman perkongsian Brother Haji Kamarudin di atas anda sudah pasti akan gelisah jika anda tidak turut sama turun berdakwah seperti Brother Kamarudin dan semua pendakwah lain seluruh dunia!

Jangan buang masa tuan tuan dan puan puan. Ajal kita semakin mendekati kita dengan berlalunya setiap saat. Malaikatul Maut senantiasa menjenguk akan diri kita. 70 kali dalam sehari.

Kita sempat Subuh, belum tentu kita dapat menunaikan Zohor. Kita sempat Zohor belum terjamin dapat kita tunaikan Asar. Asar ke Maghrib. Maghrib ke Isya'. Isya' belum tentu Subuh kemudian.

Sampaikan lah wahai tuan tuan dan puan puan akan kebenaran Islam. Islam adalah satu satunya Agama Wahyu dari Allah Azza Wa Jalla. Satu satunya kunci kita mendapat keredhaan Allah.

Semoga Allah memeberkati kita semua dengan kemanisan Iman dan kesempatan kita mengajar seseorang yang bukan Islam untuk mengucap 'Asy hadu an la ila ha ill lall laah! Wa asy hadu anna Muhammad Rasulullah!'

Insya Allah.

Semoga Allah Azza Wa Jalla memberkati sahabat saya dan sahabat anda jua Ustaz Haji Kamarudin Abdullah dan seluruh pendakwah di IPSI serta badan badan Dakwah lain sedunia! 

Amin Ya Rabbal Alamin.



Wednesday, October 14, 2015

UMNO dan BN semakin lemah berpunca dari pemimpin2 kurang cerdik ~ Jawapan Sesi Q&A Tun Dr.M


Punca UMNO dan BN semakin lemah dari tahun ke setahun di dedahkan oleh Yang Amat Berbahagia Tun Dr.Mahathir Mohamad bila menjawab soalan dari peserta Majlis Hi-Tea bersama beliau yang bertajuk 'KEMBALIKAN MARUAH PERJUANGAN BANGSA (MELAYU)' di Hotel De Palma, Ampang pada 3hb Oktober, 2015. Majlis itu di anjurkan oleh UMNO Cawangan Pusat Bandar, Taman Cempaka, Ampang, 68000, Selangor Darul Ehsan.



Punca UMNO semakin hilang pengaruh dan sokongan dari kalangan masyarakat  Melayu adalah disebabkan para pemimpin2 UMNO terdiri dari kalangan mereka yang tahap akademik mereka tidak setinggi mana.

Ketua ketua cawangan UMNO yang tidak berapa cerdik ini  tidak akan menerima masuk mana mana orang yang lebih berpendidikan tinggi dari mereka. 
Di terima masuk hanya orang orang yang lebih bodoh dari mereka. Baru lah ketua ketua cawangan dan bahagian ini tidak akan di cabar dan kedudukan mereka kukuh.
Kalau nak di istilahkan dengan perumpamaan Barat sekarang bagaikan ' The Dumb leading the Dumber'. Yang Bodoh memimpin yang Tolol. 



Bilamana si Bodoh ini letak jawatan atau pun mati, maka jawatan ketua cawangan atau ketua bahagian ini akan di ganti atau di isi oleh yang Tolol tadi!



Bilamana si Tolol ini menjadi Ketua Cawangan atau Ketua Bahagian, maka dia pula akan hanya memilih yang lebih tolol atau lebih bodoh darinya untuk mengisi kedudukan dia sebelum ini. 

Dan yang lebih bodoh atau tolol ini akan hanya menerima mereka yang lebih rendah tahap pemikiran mereka dari diri mereka sendiri.

Keadaan ini berterusan sampai ke hari di mana para cerdik pandai dari kalangan profesional dan terpelajar susah untuk diterima masuk menjadi ahli ahli baru didalam cawangan cawangan UMNO.

Maka mereka yang terpelajar dan cerdik pandai ini yang mahu membantu masyarakat Melayu terpaksa mencari platform lain bagi mereka masuk ke arena politik. Yang ada kedudukan sekarang sebagai lawan BN dan UMNO adalah parti parti pembangkang seperti DAP, PKR dan PAS.

DAP dan PKR membuka ruang kepada para profesional dan cerdik pandai ini sebagai pelapis alternatif kepada barisan calon calon pilihanraya mereka. 

Bila di tandingkan calon calon yang empunya potensi ini berhadapan dengan calon calon UMNO dan BN yang kurang cerdik ini dan ada pula pelbagai skandal rasuah, moral dan tidak amanah maka sudah tentu para pengundi akan mengundi dan memilih calon calon pembangkang yang pada pandangan mereka lebih bijak, lebih bersih dan lebih berkaliber dari calon calon BN didalam PRU akan datang!

Ini adalah senario politik semasa di mana UMNO dan BN semakin terhakis kedudukan dan kuasa politik di Malaysia.

Tambah tambah pula dengan suasana ancaman pihak berkuasa terutama nya dari pihak Polis Di-Raja Malaysia yang mengugut akan menahan sesiapa sahaja yang bersuara menerbitkan apa apa sahaja kritikan terhadap Perdana Menteri Najib Razak dan Kerajaan Persekutuan.

Sila ikuti rakaman ucapan Tun Dr.Mahathir Mohamad anjuran UMNO cawangan Pusat Bandar di Hotel De Palma, Ampang, Selangor pada 3hb. Oktober, 2015 baru baru ini. 

Ikuti juga sesi sesi Soal Jawab selepas Ucapan Tun Dr. Mahathir Mohamad untuk mengetahui apa yang di perbincangkan?




Salam Ma'al Hijrah 1437 dari Mahaguru58

Sumber grafik

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Saya ingin mengucapkan Salam Ma'al Hijrah Tahun ke 1437 kepada sekelian pembaca blog saya dan umat Islam seantero dunia.

Semoga tahun 1437 Hijrah ini akan memberikan kita segala kebaikan duniawi dan menjadi pemangkin kepada perjuangan menegakkan Syiar Islam ke seluruh Nusantara dan sedunia.

Maaf Zahir Batin jika ada salah silap saya terhadap sesiapa.

Majulah Islam untuk semua.

Wabillahi Taufik Wal Hidayah.

Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Saturday, October 10, 2015

Being a true servant of Allah in current times. Is it possible?

Chapter One
When we come across news reports of Muslims everywhere being faced with extreme challenges by those who hate them purely for the fact that the Muslim worships Allah, the Unseen God and live a spartan life avoiding all the forbidden items and acts which the Kaffirs @ the Disbelievers enjoy in this earthly realm, the question arises whether we can stay true to our faith?

It all depends on the strength of faith of each individual Muslim, male or female and as to what the particular Muslim has come to learn and profess about Al Islam? This conviction or grasp of Iman @ Faith and Aqeedah @ Creed of the Muslim differs from person to person.

Not everyone has the tenacity and strength in him or herself to hold firmly on to their belief in Allah and the prophet-hood of Muhammad Sallallahu Alaihi Wassallam. As we come to the age of understanding and learn about our faith, each of us will in a way start believing in Allah and the Prophet Muhammad according to our own level of intellect and knowledge. 

What one understands about the attributes of Allah depends on one's own level of comprehension. A rational Muslim ought to know the difference between his or her own ideas about Allah and what Allahu Ta'ala describes about Himself!

To know about Allah, the simplest way would be to study the Glorious Qur'an. In Surah Al Ikhlas, Chapter 112 Verses 1 to 4

Allah commands Prophet Muhammad to tell the Unbelievers that He, Allah is One. That Allah is Eternal (Absolute). That He @ Allah was not born nor did He Beget and that there is nothing whatsoever liken unto Him!

The Chapter of Sincerity.

The Prophet Muhammad (Sallallahu Alaihi Wassallam ~ Peace be upon him) spent 13 long years in Makkah just preaching to the pagan Arabian Quraysh merchant tribe to which he belonged about worshiping Allah, the One True God and not to the numerous idols that they had strayed into false worship over the years since the times of Prophet Ibrahim ~ Abraham Alaihis Salam.

13 long years just calling the pagan Arabs to worship Allah and nothing else. The commandment to pray was not revealed yet. Just coming to terms that 'There is no God but Allah' and that 'Muhammad was Allah's Last and Final Messenger!

The Blessed Prophet didn't call upon the Arabs of Makkah to idolize or worship him but only to come to terms that only Allah the Almighty deserves to be worshiped! 

History records the Holy Messenger of Allah to have refused the offer from the chiefs of the Quraysh tribe to be made a King over the Arabs throughout the Arabian Peninsular and all other offers of riches and beautiful women as his reward provided he gives up calling the people to believe in the One True God!

For 4745 days and nights, Muhammad Sallallahu Alaihi Wassallam's mission in calling his fellow Makkah pagan Qurayshi Arabs to attest that 'There's no other God worthy of Worship save for Allah Ar Rahman Ar Raheem. Allah the Most Compassionate, Most Merciful.

13 long insufferable years where he faced the most recalcitrant, most stubborn, argumentative, quarrelsome Arabs whose atrocities against the Mercy of Allah for the entire Universes were at times so unmentionable! 

I dare say that none of us mankind today would be willing to stay so patient, so true to this mission to convey the Truth of al Islam to others as what our Blessed Prophet of Allah did.

When he was forced to migrate and escape to Yathrib which later came to be known as Madinah al Munawwarah with his closest Sahabah @ Companion Sayyidina Abu Bakr As Siddiq, he spent another 10 long years in teaching the Muslims about how to live life as Believers in Almighty Allah and perfected the Revelations from Allah Azza Wa Jalla for us who strive daily to become Abdullah's @ true servants of Allah!

There's no other true faith from Allah that exists to this day except for Islam. We just need to know and learn as to which are right and what are false? 

Always refer to just the true authentic teachings of Muhammad Khatamun Nabiyyi and refrain from following latter-day false prophets or syaikhs.

Click here to watch a BBC documentary about the most celebrated Messenger of Allah the Most Loving Creator of us all. 

* Be sure to turn off all the Annotations at your You Tube Settings Control in the said video to enjoy a better view.

Faith in Allah will not be established if one does not learn from what the Messenger of Allah relayed to us. If one wants to learn about Allah then one must learn about Allah from he whom Allah the Supreme Creator sent to us as our Guide.

The Glorious Quran is the Verbatim Final Guidance from Allah our Lord Most High and is the absolute Last Testament and Scripture from Ar Rahman for us to refer to in knowing how to live this earthly existence and in the Akhirat ~ Hereafter.

Muhammad Sallallahu Alaihi Wassallam was the living embodiment of the Glorious Quran and his example came to be known as his Sunnah. 

Every Muslim worthy of the title must study and learn all that he or she possibly can in this life. True Mukmins must also practice the Sunnah of the Blessed Messenger to the best of their abilities and learn not to innovate or deviate from the authentic practices of Muhammad al Mustafa, the chosen one.

To learn this, one can go here to read up about the compilation of the Prophet's Sayings which are known as the Hadiths. 

The website has the entire collections and compilations of the Examples of the Prophet, His Sayings and anything related to the religious practices in Al Islam.

We must also learn to differentiate between what is a religious practice enjoined for in Islam and what are local customs and traditions of every individual society of humankind. 

We are humans but we differ from one another by our self's, our traditions, our customs, our food, our drinks and the way we view anything.

Muslims here in Malaysia live differently from those in Saudi Arabia, the Middle East, Africa, United States of America, the United Kingdom, Europe, Australia, India, Pakistan, Bangladesh, Thailand, Burma, Philippines, Singapore, Brunei, China and even Indonesia.

The way we do things are different from each other but in faith, we bow to the One Supreme Creator, Allahu Ta'ala. So, for one to liken all Muslims as one would be inaccurate. 

Yes, we are One Ummah but when looked at closer we can see some differences. Which are mostly with regard to the customs, social traditions and cultures which gives us our own separate identities. Our languages are different. Yet our unifying language of faith is Arabic.
Solat
No matter who we are, when we pray to Allah, we pray in Arabic. We might not be fluent in Arabic or be able to speak and converse in it but when we Ruqu' @ Bow Down to Allah, we recite the same praises, 'Subhana Rabbiyal Adzhimi Wabihamdih!' All praises be to Allah the Most Powerful!

When we Sujood @ Prostrate before Allah, we recite 'Subhana Rabbiyal Aq'la Wabihamdih!' All praises be to Allah, Lord Most High!

That my dear brothers and sisters is the same throughout the entire Universes.

Mahaguru58

End of Chapter One.

Sunday, October 04, 2015

Mahaguru58's 57th birthday! Thanks to all my wellwishers!


So, what's it like to be 57 years old now? Know a little bit more and waking up with a lingering backache! :P

Luckily I remembered having a strap on NESH back and waist massaging electric belt machine that when strapped and switched on gave temporary relief to the gnawing back ache that has been plaguing me since last week.

Don't know whether it's due to rheumatism or what but the pain just radiates from the right side of my waist and goes down to my seat. White Balsam rub gave me a bit of relief but the massaging machine has in a way helped me lots. Syukur Alhamdulillah!

Turning 57 and being confined to our home here due to the continuing haze has been my fate on my birthday but the internet and Facebook well wishes coming from my online friends sort of made it up for my house 'arrest'.

Fortunately, the tender loving care of my missus also brightened up my birthday with breakfast on bed and followed by a scrumptious special dinner which she had cooked for us. Thank you Darling! May Allah bless you with the best of this life and in the next. Ameen.


Looking forward to having my right eye cataract surgery done soon so I can see better and be able to carry on with my life and pursuits. Not being able to see clearly sort of hinders me in my work and leisure.

Do pray that I get that surgery done soon. Insya Allah.

Thanks once again to all those who wished me well on my 57th birthday yesterday. Really appreciate it.

All my best regards,

Haji Zainol Abideen @ Mahaguru58.

Sunday, August 30, 2015

BERSIH 4.0 berlangsung tanpa insiden di Kuala Lumpur. Apakah Najib kan turun? Mustahil!


Mereka akan mengenang kembali peristiwa ini dan ingat bahawa mereka sanggup tidur di jalanraya memprotes kerana mahukan Najib Razak letak jawatan sebagai PM yang paling korup sejak Malaya mencapai Kemerdekaan dar British pada 31hb Ogos 1957.

Soalnya Najib Tun Razak bukannya orang yang ambil peduli akan semua bantahan rakyat kerana rasa bertanggungjawab tidak termasuk didalam jatidirinya. 
Perdana Menteri Taiwan meletak jawatan
Perdana Menteri Korea Selatan meletak jawatan
Jika di Jepun, Korea, Taiwan dan negara negara lain dah lama pemimpin yang tidak di sokong rakyat lagi akan segera meletak jawatan.


Tetapi perkara begitu tidak akan berlaku di Malaysia. Para pemimpin Malaysia jenis muka tebal, kalis cercaan dan kulit kanvas. Jenis sanggup buat bodoh saja cengkam kerusi jawatan sampai habis tempoh atau tunggu Malaikat Maut datang mencabut nyawa!


Mujur lah Polis Diraja Malaysia ( Royal Malaysia Police ) masih waras dan tidak seperti di Mesir membunuh para penunjuk perasaan seperti yang telah berlaku di Mesir sebelum ini.

Semoga semua penunjuk perasaan ini akan selamat pulang ke rumah masing masing dan tunggu PRU ke 14 untuk mengundi kerajaan dan kepimpinan baru yang boleh membawa Malaysia kembali ke landasan kemajuan sepatutnya. Amin.

Thursday, August 27, 2015

Malaysians Misfortune ~ Living in the Age of Fitnah. Part 1







Bismillahirrahmanirrahim.
In the name of Allah, Most Compassionate, Most Merciful.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
May peace, mercy and blessings of Allah be upon you.

Ya Ikhwanul Mukminin.

We are now living in the Age of Fitnah. The period which our blessed Prophet Muhammad Sallallahu Alaihi Wassallam forewarned us about over a thousand four hundred years ago.

The age where the leaders of his ummah will comprise of those who are the worst amongst us. The age where evil rulers oppress the citizens and when the religious scholars and clerics sell their souls for a fistful of money and abuse their positions by misleading the general public by shoring up the evil rulers by legitimizing the corruption and abuses of the rulers by misinterpreting the meanings, context and content of the revealed verses of the Holy Qur'an to suit their purposes.

We saw this happening recently when the Mufti of Perak Harussani Zakaria made a statement saying that it was haram @ forbidden to bring down the government even though it's proven to be corrupt!

Another fella who stated something similar was Fathul Bari who supports Najib Razak the Prime 'Meanister' who has brought so much misery to our nation by many acts that have cost us our nation's stability and stalled our country's progress!

Our Malaysian Ringgit has dropped so low against the US Dollar, Singapore Dollar and so many other currencies in its exchange rate. The Malaysian Ringgit no longer has a fixed rate for the day and moneychangers in Thailand have refused to accept our currency for its volatile fluctuation by every passing second!

Why is this so? 

All due to the fact that the Prime 'Meanister' has funnelled USD$700 Million of funds into his own personal bank account and denied having those funds in the first few days when the matter was exposed by the Wall Street Journal and The Sarawak Report which was later taken offline by the SKMM @ Malaysian Commission of Communication and Multimedia at Najib Razak's behest!

Najib Razak then claims that the money was a donation to him and his UMNO party by a Saudi Arabian 3rd party to be used to fight ISIS and Zionists agenda here in Malaysia

Monday, August 03, 2015

The Malaysian Socio-Political Bloggers Dilemma by Mahaguru58

Malaysian Socio-Political Bloggers are fast becoming a rare breed. Endangered Species. Soon to be extinct if you get the drift that the Najib Razak Government policymakers and Brasso Brigade wants to impose on us!

In these times where the world's internet users tend to browse through the online news and views as fast as they are published, there is a need for those who have the luxury of some spare time to read at a slower pace and digest the published words at a much more unhurried manner.


Thus arises the need for the Blogger. The modern day equivalent of a Scribe. One who takes the time and effort to type down what he or she feels is worthy to share with others what they feel strongly about!


Newspaper editors slim and trim whatever is reported to them by their media's reporters or journalists and only pass for publishing edited and censored news or views that their masters in the governments of the day consent to be passed on to the reading public's knowledge.


There are still a few Malaysian Bloggers who have not sold their souls for a fistful of ringgits who continue to blog and publish whatever they get their hands upon depending on their sources or what they have personally covered or investigated.


These independent and reliable bloggers are fast becoming a rare species. Mahaguru58 is one. I do not have vested interests in either the current Malaysian Federal Government politics or those of the so called Malaysian Opposition.
Source
Most Malaysian Bloggers nowadays are not known to be conscientious and often plagiarize others frames of thought and tend to steal content of others including photographs and shamelessly pass it off as their own. They crop away any watermarks of the original photographers and republish the cropped pictures with their plagiarized content. 

Blogging used to be an alternative source of news and views for those of us who hunger for the whole unbridled truth and those of us who started blogging back in 2004 were quite gung ho about our new-found freedom of expression and were very enthusiastic about it.



Datuk A.Kadir Jasin and myself
Old school bloggers such as myself, Rocky Bru, Another Brick in the Wall, Just Read, OutSyed the Box, Big DogKadir Jasin, GAP , Helen Ang, Susan Loone and many others listed here and in other Socio-Political Blog Directories tended to do our own blogging based upon our own takes at any issues worth our attention and at times beat the major prime time news media in reporting about it. 

RPK organized among the first gathering of dedicated Malaysian Socio-political bloggers at the Century Paradise Club and at the gathering I proposed to Tun Dr.Mahathir that he starts blogging to express his views since PM Dato Seri Abdullah Badawi who took over from him had in a way banned the TV and Radio stations from giving Tun Dr.M airspace to speak out. Thus http://chedet.cc came into being!



Raja Petra Kamaruddin and myself back in 2007.
We also had the B.U.M 2007 Bloggers Gathering at the Lake View Club, PJ. Read about it here. It was a good gathering where all kinds of active Malaysian Socio-Political bloggers had our pow wow and exchanged contact numbers, posed for photographs, engaged in conversations amongst us. Even amongst online enemies! Hehehehehe...

But lately, I keep reading and hearing all these calls by the nation's Inspector General of Police, the Home Minister, this and that apple polishing minister and even the Friday Prayers JAKIM prepared text reading Khatibs preach about the evils of the Social Media focusing specifically on Blogs!


I don't understand why these fellows are running scared of social media? In my opinion, if any of these bloggers misreport or publish erroneous stories about anything, by all means take action against the particular offender.


No reason for you to label everyone else as rumormongers or fake news spreaders! It's akin to branding each and every politician holding office today as corrupt and a crook just because one or two government officials are guilty as such!


Stupid isn't it?


Let's be fair and call a spade just that. Not everyone is squeaky clean in the government and so are the folks here in our Malaysian Blogosphere!

Smart leaders ought to know and realize that we are living in the Age of Science and Technology! We ought to embrace the Cyberspace and Social Media instead of behaving like we are still in the Stone Age and rely on edited news to survive.


First and foremost dear News Stiflers, wake the hell up and realize that each of us are always in the monitoring of Allah Subhanahu Wa Ta'ala and His Malaikats! 24/7. Around the clock! Nothing escapes Allah!


Or are you not aware of that? Who do you think are those Malaikats?


Why it's Malaikats Raqib on our right shoulder and Atid on our left! 


Just to remind you in case you forgot. So, be smart and sensible. You can do it! Believe me.

Friday, July 31, 2015

Pesanan Mahaguru58 kepada umat Islam seMalaysia! Jangan turun protes esok!



Mahaguru58 ingin berpesan kepada umat Islam seMalaysia supaya jangan jadi pencacai Ambiga Sreenivasan dengan turun protes esok depan SOGO, Kuala Lumpur sebab nak desak Najib Razak melepaskan jawatannya sebagai Perdana Menteri!

Tak akan turun punya! Najib Razak akan terus berkuasa sampai tamat tempoh perkhidmatan nya. Tunggu je PRU ke 14 dan undi lah mana mana calon yang tuan puan suka.

Protes esok ni buang masa je.

Percaya lah. Tak sehelai bulu hidung Najib kan gugur dengan protes sia sia ini.

Cari makan lah! Jangan cari pasal! Free free je masuk lokap nanti!

Thursday, June 25, 2015

Mahaguru58 due for ENT Surgery tomorrow morning at Hospital Kuala Lumpur.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Dear brothers and sisters, family and friends,


I, Haji Zainol Abideen am scheduled to undergo an ENT Surgery here at the Hospital Kuala Lumpur this morning.

I had been suffering from blocked nose for quite some time and when I started to sneeze out blood with the phlegm, decided to go to my regular clinic for a diagnosis.

The doctor told me that I needed to go to the hospital for a thorough check up and treatment. She gave me a referral letter and I checked in at Hospital Kuala Lumpur where I was referred to the ENT Specialist Clinic.

The ENT Specialists used an endoscopic probing tool and discovered that I was suffering from an abnormal growth called Nasal Polyps in the upper cavity of my right nostril. They probed further upwards and found some fungal mass too.

If left untreated, such growths might cause serious damage to my nasal bones and deteriorate the region causing me to suffer more damaging complications.



I was asked to return for further checkup and they decided that I should be admitted at once for initial treatment pending my scheduled surgery.





It's been 7 days since I have been admitted to the SURGICAL WARD 14 here at the HOSPITAL KUALA LUMPUR.



I have started to be able to breathe a bit better and am now able to breathe through both nostrils after constantly getting injected with doses of antibiotics around the clock by the ever vigilant, kind and attentive nurses and doctors of this hospital.

To give you an idea what the surgery involves, watch this sample video:



As with any surgery, there are risks involved and such risks are detailed here.




Before surgery takes place later this morning, I hereby ask for your forgiveness if I have wronged anyone over the years as Blogger Mahaguru58 and sincerely hope that Allah the Almighty extends my life to continue doing what I can for the betterment of our ummah and fellow citizens both here and anywhere else where my blog is being read and followed.

You can read about what I had been going through at my Facebook pages if we are Friends on FB. 

Amongst those who visited me are:



Damian Darus, my grand nephew










May Allah make my surgery later be a success. Amin Ya Rabbal Alamin.

Wabillahi Taufik Wal Hidayah.

Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.